Basis tilsyn på minkfarme

04-12-2020

Spørgsmål

I tilsynsplanen for 2020 er der nogle minkfarme som skal have basis tilsyn i år, men hvor vi endnu ikke har udført tilsynet. Vi vil høre om vi i den nuværende situation, hvor minkfarmene er ved at lukke ned, må erstatte basis tilsynene på minkfarmene med et tilsvarende antal tilsyn på andre typer af landbrug eller om vi fortsat skal udføre tilsynene på minkfarmene og så måske gøre brug af nogle af de dispensations muligheder for tilsynene vi fik i sommers?


Svar

Den individuelle tilsynsforpligtelse på minkbrugene fortsætter i det omfang det kan lade sig gøre under hensyntagen til Fødevarestyrelsens retningslinjer og anvisninger. Hvis der er spørgsmål omkring kommunernes adgang til minkbesætninger i forhold til smitterisiko, bedes disse rettet til Fødevarestyrelsen. Dispensationsmuligheden fra i sommer, om at kommunerne har mulighed for at udføre planlagte fysiske basistilsyn og prioriterede tilsyn som digitale tilsyn gælder året ud. Find dispensationen her
I forhold til kommunens mål om antal af tilsyn, vil tilsynene kunne udskiftes med tilsyn på andre landbrug, så længe det ikke resulterer i, at den individuelle tilsynsforpligtelse for minkbrugene tilsidesættes. 
Så længe miljøtilladelserne og godkendelserne ikke er bortfaldet på minkbrugene, jf. reglerne i hhv. husdyrbruglovens § 59 a og husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens §§ 53, 54 og 55, skal tilsynene fortsætte som normalt. Vær i den forbindelse opmærksom på, at ministeren har dispenseret for reglerne om kontinuitetsbrud i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 55, stk. 1, for så vidt angår minkfarme med godkendelser meddelt efter § 33 i lov om miljøbeskyttelse samt for tilladelser og godkendelser meddelt efter §§ 10-12 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug. Dispensationen er gældende fra den 28. oktober 2020 til og med den 31. december 2021. Dispensationen er sendt rundt til landets kommuner. I forhold til godkendelser meddelt efter § 33 i lov om miljøbeskyttelse, finder kontinuitetsbrudsreglen i miljøbeskyttelseslovens § 78 b anvendelse, så længe der er dispenseret fra reglen i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 55. 
I sager om forurening eller ved risiko for forureninger, der er en følge af, at husdyrbruget er ophørt (altså efter at godkendelsen eller tilladelsen bortfalder) er kommunen tilsynsmyndighed, jf. husdyrbruglovens § 44, stk. 4. Det vil sige, at kommunens opgave som tilsynsmyndighed ikke ophører, fordi husdyrbrugets drift er bragt til ophør. Henvisningen i § 44, stk. 4 til lovens §§ 46, 48 og 49 understreger, at kommunen også skal forestå evt. håndhævelse, når forholdene tilsiger det. Kommunen skal altså ikke fortsætte det normale tilsyn, efter godkendelsen eller tilladelsen er bortfaldet, men reagere på risici for, eller konstaterede forureninger som relaterer sig til den ophørte produktion.  



Miljøstyrelsen giver dette svar med det forbehold, at svaret er vejledende og af generel karakter, idet styrelsen ikke kan medvirke til kommunens konkrete sagsbehandling. Ved behandling af en konkret, fuldt oplyst sag, kan der være forhold der taler for, at kommunen behandler sagen anderledes.

Med venlig hilsen,

Husdyrhelpdesken