29-10-2018
Spørgsmål
Inden for 4 år efter en BAT-konklusions offentliggørelse skal kommunerne gennem revurdering sikre, at husdyrbruget lever op til kravene i BAT-konklusionen. Den BAT-konklusion, der kom 21. februar 2017, skulle være implementeret i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. Hermed skulle kommunen i revurderinger af IE-husdyrbrug blot sikre, at husdyrbruget lever op til bekendtgørelsen, hvorved kravene i BAT-konklusionen skulle være overholdt. Vi er dog lidt i tvivl om, hvordan fytase skal indgå i en revurdering af IE-husdyrbrug. I BAT-konklusionen er fytase nævnt som middel til at reducere mængden af udskilt fosfor. I husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen er der også fastlagt krav om anvendelse af fytase (§ 37), men bestemmelsen står i kapitel 15, som omhandler krav til husdyrbrug, som er godkendt efter §§ 16a og 16b. Et eksisterende IE-husdyrbrug, som ikke ændres, vil være omfattet af en miljøgodkendelse efter den tidligere lovs § 12 eller miljøbeskyttelseslovens §33, og derfor ikke umiddelbart være omfattet at kravet i § 37. Heller ikke i § 40, hvor det er anført, hvilke krav, kommunen skal sikre overholdelse af, i forbindelse med en revurdering, er § 37 nævnt. BAT-konklusionens krav om indførelse af et miljøledelsessystem er fastlagt i bekendtgørelsens § 43 på en måde, så det direkte er bestemt, at kravet skal overholdes senest den 21. februar 2021. Tilsvarende gælder ikke for kravet om fytase i § 37. Spørgsmålet er herefter, om kommunen særskilt i en revurdering af et IE-husdyrbrug skal stille krav om anvendelse af fytase, som svarer til kravet i § 37, selvom husdyrbruget fortsat ikke har en miljøgodkendelse efter §§ 16a eller 16b.
Svar
Ud fra kommunens oplysninger har Miljøstyrelsen forstået spørgsmålet således, at kommunen skal revurdere to godkendelser: En godkendelse, hvor husdyrbruget har et vilkår om anvendelse af fytase, og en godkendelse, hvor husdyrbruget har et fodringsvilkår, der regulerer fosforindholdet i foderet.
Et eksisterende IE-husdyrbrug, som ikke ændres, vil være omfattet af en miljøgodkendelse efter den tidligere lovs § 12 eller miljøbeskyttelseslovens § 33, og er derfor ikke omfattet af kravet i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 37. IE-husdyrbrug skal revurderes senest 4 år efter offentliggørelsen af BAT-konklusionen, jf. husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 40 stk. 4. Sådan en revurdering foretages efter reglen i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 40, stk. 1. Her er ikke nævnt fytasekravet i § 37.
I forarbejderne til ændringen af husdyrbrugloven i 2017 (LF 114, s. 177) står der i de specielle bemærkninger vedr. overgangsbestemmelser, at vilkår i relation til fosfor begrundet i BAT bortfalder ikke (vilkår om fosforindholdet i fodring / gylleseparering), og at det kun er deciderede vilkår om udbringningsarealer, jf. ændringslovens § 10, stk. 6, der bortfalder.
Umiddelbart skal kommunen fsva. de husdyrbrug, hvis godkendelser allerede indeholder vilkår om anvendelse af fytase, eller vilkår om fosforindholdet i foderet begrundet i BAT, derfor ikke ophæve disse vilkår i forbindelse med revurderingen, men videreføre og revurdere dem i medfør af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 41, stk. 2, hvorefter alle vilkår i en godkendelse skal gennemgås.
Efter Miljøstyrelsens vurdering skal kommunens to sager om revurdering af godkendelser, som allerede har vilkår i relation til fosfor begrundet i BAT (herunder vilkår til fosforindholdet i foderet) revurderes, og vilkårene bortfalder altså ikke i forbindelse med revurderingen.
Dette er i modsætning til fodringsvilkår stillet af hensyn til reduktion af ammoniakemissionen, se tidligere offentliggjort helpdesk svar:
https://husdyrvejledning.mst.dk/helpdesk/helpdesk-svar/revurdering/fodervilkaar-og-revurdering/