11-07-2019
Spørgsmål
Vi har med interesse læst Miljøstyrelsens svar på to helpdesk-spørgsmål, som vedrører rideskoler og hestepensioner i byzone, og er blevet usikre på, hvordan dispensationsmuligheden i § 9 i husdyrbrugloven skal forstås i forhold til lugtgenekriterierene. Kan kommunen via husdyrbruglovens § 9 i en tilladelse efter § 16 b dispensere til etablering, ændring eller udvidelse af en stald til en hestepension, som ligger i byzone, i de tilfælde hvor produktionsarealet overskrider 200 kvm, herunder også dispensere i forhold til, at lugtkrav jf. bekendtgørelsens §§ 31-33 ikke overholdes? Eller er kommunens mulighed for at dispensere reelt fraværende, når produktionsarealet overskrider 200 kvm, på grund af de nævnte lugtkrav, som er ufravigelige?
De to helpdesk-spørgsmål, som beskriver betydningen af lugtgenekriterierne forskelligt: Helpdesk svar af 09-07-2018, ”Placering af rideskole i byzone”. Helpdesk svar af 15-05-2019, ”Kan hestevæddeløbsbane i byzone foretage ændring eller udvidelse?”
Svar
Hvis der foretages godkendelsespligtige ændringer og der er mere end 200 m² produktionsareal og der på produktionsarealet alene er heste, så udløses krav om forudgående godkendelse eller tilladelse efter §§ 16 a og 16 b i husdyrbrugloven.
Dispensationsmuligheden i husdyrbruglovens § 9 omhandler alene dispensation i forhold til placering af anlæg m.v. Dvs. i forhold til selve lokaliseringsbestemmelserne i §§ 6 og 8, hvor der i § 6 stk. 1 bl.a. er forbud mod etablering samt udvidelse og ændring af husdyranlæg, der medfører forøget forurening, i byzone eller i en afstand meter mindre end 50 m fra byzone.
Dispensationen omfatter ikke det generelle beskyttelsesniveau (jf. § 24 i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen), som f.eks. genekriterierne for lugtemission i bekendtgørelsens §§ 31-33. Det vil sige, at kommunen ikke har mulighed for at fravige det generelle beskyttelsesniveau, herunder lugtkrav med dispensationsmuligheden i § 9 i husdyrbrugloven.
Kommunalbestyrelsen kan i en godkendelse eller tilladelse konkret fravige geneniveauerne i bekendtgørelsens § 31 efter reglerne i § 33, det såkaldte 50 % krav. Men dette vil heller ikke kunne overholdes i byzone, da det forudsætter, at der er en afstand til byzone.
Ved beregning af lugtemission, så kan det bemærkes jf. bekendtgørelsens § 22 stk. 3, at produktionsareal, der ikke er i brug i mindst 5 måneder om året, herunder i juni, juli, august og september, som følge af, at dyreholdet er udegående, ikke skal medregnes i beregningen.
I praksis vil der derfor som udgangspunkt derfor ikke være mulighed for at meddele en tilladelse eller godkendelse i byzone, da lugtkravene ikke vil kunne overholdes, idet der ingen afstand er til byzone, når beliggenheden er i byzone og hvis dyreholdet ikke er udegående i ovennævnte periode.
Miljøstyrelsens svar af 9/7 2018 om ”placering af rideskole i byzone” er dermed ikke fuldt i overensstemmelse med dette svar og det bliver noteret i svaret, at der er kommet et opdateret svar.